Veelgestelde vragen2020-12-10T13:49:05+00:00
Hoe kan ik lid worden van Cozywheels?2020-12-02T12:06:23+00:00

Je kan lid worden van Cozywheels door je te registreren en 10 euro over te schrijven. Het rekeningnummer zal je ontvangen via mail of vind je op de contactpagina. Zorg ervoor dat je bij registratie zo veel mogelijk gegevens invult. Als eigenaar kan je ook meteen je voertuig toevoegen aan het systeem.

Vanaf het ogenblik dat je lidgeld op onze rekening staat zullen we je profiel activeren. Je ontvangt hiervan een e-mail. Hierna kan je op zoek naar een voertuig of delers via de vraag- en aanbodkaart.

Hoe kan ik lid worden van Cozywheels als bedrijf, organisatie, gemeente of stad?2020-11-26T16:27:41+00:00

Je kan lid worden van Cozywheels door je te registreren als bedrijf, organisatie, gemeente of stad. Je zal vervolgens de keuze krijgen welk tarief je verkiest. Meer info vind je daarover op de pagina ‘bedrijfsoplossingen’. Vanaf het ogenblik dat je lidgeld op onze rekening staat zullen we je profiel activeren. Je ontvangt hiervan een e-mail. Hierna kan je op zoek naar een voertuig of gebruikers via de vraag- en aanbodkaart.

Welke voordelen geniet ik bij een lidmaatschap?2020-12-01T15:31:56+00:00

Als Cozywheeler krijg je toegang tot:

    • de vraag- en aanbodkaart met contactgegevens
    • Een voorbeeldcontract en -reglement
    • Een rekenmodule voor de kilometerprijs
    • De reservatiekalender
    • De autodeelverzekering
    • Permanente ondersteuning vanuit het Cozywheels team

Bovendien lobbyen we bij gemeenten en steden voor extra voordelen zoals gratis parkeerkaarten, vaste standplaatsen en gratis lidmaatschap.

Welke verzekering moet ik aangaan voor mijn voertuig?2020-11-26T13:58:07+00:00

Je kan je voertuig perfect delen met je huidige verzekering. Breng hiervoor wel zeker de verzekeraar op de hoogte (en vraag toestemming) en laat de Cozywheelers toevoegen als medebestuurder.

Er bestaat ook een speciale autodeelverzekering die enkel beschikbaar is voor leden van Cozywheels. Elke chauffeur wordt gezien zal Cozywheeler en de bonus-malus is individueel. In geval van een ongeval door een Cozywheeler zal de bonus-malus geen invloed hebben op de eigenaar van de wagen!

Op dit moment bestaat er nog geen enkele verzekering die specifiek voorzien is om een deelfiets te verzekeren. Een verzekering voor een fiets is dan ook niet verplicht, maar we raden toch aan om bij het delen van de fiets een aansprakelijkheids- en/of een diefstalverzekering aan te schaffen.

Moet ik als gebruiker een verzekering afsluiten?2020-11-26T13:59:10+00:00

Neen, dat hoeft niet. Bij een wagen is de eigenaar ervoor verantwoordelijk dat jouw naam gekend is als medebestuurder. Bezorg de eigenaar hiervoor zeker de nodige documenten en gegevens.

Hoe vind ik een voertuig of delers?2020-11-26T15:15:05+00:00

Ben je reeds betalend lid? Super! Ga naar de vraag- en aanbodkaart, selecteer het type voertuig die je wil delen en vul je adres in om op zoek te gaan naar voertuigen in jouw buurt. Klik op de buttons om de gegevens van de eigenaar, wagen, gebruiker… terug te vinden. Eens jullie tot een akkoord gekomen zijn kan de eigenaar je toevoegen aan het voertuig en kan je beginnen delen!

Ik ben lid maar zie geen gegevens op de vraag- en aanbodkaart2020-11-26T15:18:08+00:00

Wellicht ben je niet ingelogd op je autodeelaccount? Om de contactgegevens te zien ga je naar ‘mijn autodeelaccount’ en klik je in het linkermenu op ‘vraag en aanbod‘.
Het zou ook kunnen dat uw lidgeld verlopen is. Controleer daarom zeker de datum van uw laatste betaling. Opgepast het kan tot 2 werkdagen duren voordat het geld op onze rekening staat.

Ik vind geen Cozywheelers, wat moet ik doen?2020-12-02T12:11:58+00:00

Geen paniek! Als betalend lid kan je je ervoor kiezen om zichtbaar te zijn op de vraag- en aanbodkaart. Daardoor kunnen geïnteresseerden je terugvinden en contacteren.

Praten over het systeem helpt! Aarzel niet om je buren, vrienden en kennissen of bedrijven in je buurt te vertellen over Cozywheels. Vraag gerust een promotiepakket aan om Cozywheels in jouw buurt te doen groeien.

Hoeveel kost auto- of fietsdelen?2020-11-26T15:24:34+00:00

Voor eigenaars

Je betaalt je jaarlijkse bijdrage aan Cozywheels en dat is alles. Je hebt ook de mogelijkheid om toe te treden tot de autodeelverzekering, maar dat is niet verplicht.

Voor Cozywheelers (gebruikers)

Naast de jaarlijkse bijdrage zal je een prijs betalen aan de eigenaar voor het gebruik van het deelvoertuig. De prijs per kilometer ligt ongeveer tussen de €0,25 en €0,35. Deze bevat alle kosten (benzine, verzekering, onderhoud, afschrijving van de wagen,…). De eigenaar kan daarbovenop ook een prijs per dag bepalen voor gebruik tijdens langere periodes (weekend, vakanties,…) of een prijs per uur (dit is optioneel en niet aangeraden omdat Cozywheels kostendelend werkt).

Een eigenaar kan ook een waarborg (tussen de €25 en €200) vragen om kleine schade te vergoeden. Deze waarborg zal worden terugbetaald wanneer jullie stoppen met delen.

Voor fietsen is de prijs bepaald per halve dag. Ook hier geldt het kostendelende principe.

Hoeveel kan ik besparen door een voertuig te delen?2020-11-26T15:27:05+00:00

Als eigenaar deel je de vaste kosten (verzekering, onderhoud,…). Als gebruiker kan je het voertuig die jij nodig hebt gebruiken en betaal je enkel voor werkelijk gereden kilometers. Dat is een win-win situatie zowel voor de portemonnee als het milieu!

Hoe bepaal ik de waarde van mijn voertuig?2021-04-08T12:10:35+00:00

Voor zowel fietsen als auto’s heeft Cozywheels een rekentool ontwikkeld waar je gebruik van kan maken als betalend lid. Deze tool neemt zowel de vaste kosten als de aankoopprijs en afschrijvingsperiode mee. 

Je kan eventueel een klein extra bedrag per kilometer toevoegen om kleine schade of herstellingen te doen.

Bij het invoeren van je voertuig op my.cozywheels kom je deze tool automatisch tegen aan het vakje ‘kilometerprijs’.

Ik heb een voertuig of deler gevonden. Hoe gaan we van start?2020-11-26T15:34:04+00:00

Van zodra je één of meerdere personen gevonden hebt om je voertuig mee te delen zijn er enkele praktische zaken die je moet regelen. Volg de volgende 3 stappen en je bent vertrokken!

Bepaal de prijs

Wanneer je je voertuig zal delen moet je de kilometerprijs voor de Cozywheelers (gebruikers) berekenen. Wie een fiets deelt zal een prijs per halve dag bepalen. Hiervoor kan je gebruik maken van de rekentool van Cozywheels. Je kan ook een waarborg bepalen die je Cozywheelers bij de start van het delen aan je bezorgen (tussen de 25 en 200€, afhankelijk van het type voertuig). Deze kan je gebruiken in geval van kleine schade of wanbetaling (we willen je geruststellen, dit komt weinig voor in een deelgroep). 

Verzekering

Je kan je voertuig perfect delen met je huidige verzekering. Breng hiervoor wel zeker de verzekeraar op de hoogte (en vraag toestemming) en laat de Cozywheelers toevoegen als medebestuurder.

Er bestaat ook een speciale autodeelverzekering die enkel beschikbaar is voor leden van Cozywheels. Elke chauffeur wordt gezien zal Cozywheeler en de bonus-malus is individueel. In geval van een ongeval door een Cozywheeler zal de bonus-malus geen invloed hebben op de eigenaar van de wagen!

Op dit moment bestaat er nog geen enkele verzekering die specifiek voorzien is om een deelfiets te verzekeren. Een verzekering voor een fiets is dan ook niet verplicht, maar we raden toch aan om bij het delen van de fiets een aansprakelijkheids- en/of een diefstalverzekering aan te schaffen.

 

Praktische afspraken

Maak enkele praktische afspraken tussen jou en de Cozywheeler(s). Gebruik gerust ons huishoudelijk reglement als voorbeeld om deze praktische zaken op papier vast te leggen (prijs, sleuteloverdracht, reserveren, wat in geval van schade of een ongeval, wat bij wanbetaling,…). Zo heb je alles duidelijk en zwart op wit op papier staan om misverstanden te voorkomen. De documenten hiervoor zijn allemaal reeds neergeschreven, je hoeft ze alleen te personaliseren naar jouw voorkeuren! Je kan ze vinden onder het tabblad ‘hulpdocumenten’ nadat je hebt ingelogd.

Hoe kan ik toegevoegd worden aan de reservatiekalender?2020-11-26T15:36:41+00:00

Om een voertuig te reserveren moet je betalend lid zijn bij Cozywheels en toetreden tot een deelgroep. De eigenaar zal je toevoegen aan het voertuig en vervolgens kan je je reservaties beheren en nieuwe reservaties maken via ‘reservatiekalender’.

Nadat de eigenaar je toevoegde aan de wagen ontvang je een link om te bevestigen. Werkt de link niet? Geen probleem, je kan dit ook goedkeuren via ‘mijn dashboard’.

Hoe kan ik het deelvoertuig reserveren?2020-11-26T15:38:52+00:00

Betalende leden zien een tabblad ‘Reservatiekalender’ op de website.

  • Kies het voertuig waarvoor je een reservatie wil maken en klik op de dag waarop je deze reservatie wenst te maken. Kies een uur waarop de wagen nog beschikbaar is. 
  • Ben je flexibel in je reservatie? Kies voor de optie ‘je mag me altijd bellen’. Is dat niet het geval kies ‘ik heb de auto echt nodig’.
  • Klik op bevestigen. De eigenaar heeft de keuze om zelf alle reservaties goed te keuren of om dit automatisch te laten verlopen. Indien je reservatie niet lukt zal je hiervan op de hoogte worden gebracht.
  • Je kan steeds terugkijken naar je voorbije reservaties via de reservatiekalender.
Moet ik als eigenaar zelf mijn voertuig reserveren?2020-11-26T15:41:09+00:00

Dat is niet verplicht maar ten zeerste aangeraden door Cozywheels. Daardoor weten andere gebruikers van je voertuig immers wanneer deze al dan niet beschikbaar zal zijn.
Reserveer je zelf liever niet? Zorg er dan voor dat je aanklikt dat je elke reservatie zelf wil bevestigen.

Moet ik als eigenaar elke reservatie goedkeuren?2020-11-26T15:42:33+00:00

Neen. Onder het tabblad ‘mijn voertuigen’ kan je volgende keuzes maken:

  • Ik wil elke reservatie zelf bevestigen
  • Accepteer alle reservatieverzoeken onmiddellijk, zonder melding via mail
  • Accepteer alle reservatieverzoeken onmiddellijk, maar met melding via mail
Kan ik de eigenaar een voorschot op mijn ritten betalen?2020-11-26T15:44:41+00:00

Zeker en vast! Via mijn afrekeningen kan de eigenaar het bedrag van voorschot toevoegen. Je kan het voertuig gedurende die maand gewoon gebruiken. Wanneer je afrekening hoger is dan je betaalde voorschot zal de site automatisch berekenen hoeveel je de eigenaar nog moet betalen. Heb je bijvoorbeeld voor een hoger bedrag getankt dan je gereden hebt? Dan zal dit als voorschot voor de volgende maand geregistreerd worden.

Hoe verlopen de afrekeningen via Cozywheels?2020-11-26T15:51:01+00:00

Cozywheels zal de facturen automatisch opstellen.

Voor deelwagens zal de gebruiker na elke rit de start- en eindkilometerstand moeten invoeren.

Voor fietsen zal een prijs per (halve) dag gerekend worden.

Elke maand zullen de gebruikers een factuur voor de gereden kilometers ontvangen die ze moeten betalen aan de eigenaar. Op elk moment kan je je kosten bekijken via ‘mijn afrekeningen’ en zo een blik op je mobiliteitsbudget werpen.

Ik kan mijn afrekening uit het verleden niet meer wijzigen2020-11-26T15:55:03+00:00

Het afrekensysteem van Cozycar geeft je 14 dagen per maand de tijd om de afrekeningen te controleren en aan te passen. Daarna verstuurt Cozywheels de definitieve afrekeningen naar de gebruikers en kan je niets meer aanpassen. Indien er toch een fout gemaakt werd kan je best even afspreken met de gebruiker om dit op te lossen.

Ik ontvang geen mails in verband met de afrekeningen. Wat moet ik doen?2020-11-26T15:53:05+00:00

Je hebt op je profiel mogelijk de optie ‘Ik wil na elke rit een mail ontvangen om mijn kilometerstanden/tijdstippen in te vullen en ook om twee maanden wanneer de automatische afrekening wordt opgemaakt.’ niet aangeklikt.

Je kan deze optie ten allen tijde (des)activeren via ‘mijn profiel’.

Wat moet ik doen als een gebruiker niet betaalt?2020-11-26T15:58:07+00:00

Allereerst raden we je aan om even contact op te nemen met de gebruiker en een aantal afspraken te maken. 

Mocht hierover een conflict ontstaan kan je beroep doen op Cozywheels als bemiddelaar (zie huishoudelijk reglement). De beslissing van Cozywheels is in dat geval bindend.

Het standaard contract en huishoudelijk reglement tussen de eigenaar en gebruiker is juridisch bindend en kan gebruikt worden in geval van betwisting door één van de partijen.

Om jezelf te beschermen tegen dergelijke situaties raden we je aan om bij het starten met delen enkele duidelijke afspraken te maken in verband met gebruik van de wagen (en een eventuele limiet in gereden kilometers vast te leggen). Indien een gebruiker deze limiet zou overschrijden kan je een voorschot vragen aan deze gebruiker alvorens opnieuw te kunnen reserveren.

Wat moet ik doen als de eigenaar een te hoge kilometerprijs vraagt?2020-12-11T12:48:36+00:00

Cozywheels steunt op het principe van kostendelend voertuigdelen. Het platform kan niet worden gebruikt om winst te maken op het delen van het voertuig.

Deze prijzen zijn een indicatie, een voertuig duurder in aankoop zal iets meer kosten dan een goedkoper voertuig. Mocht je een eigenaar te veel vragen mag je steeds contact met ons opnemen. Uiteraard hoef je geen voertuig te gebruiken indien men volgens jou een te hoge kilometerprijs vraagt.

Moet ik tanken met een deelwagen?2020-11-26T16:12:26+00:00

De eigenaar of de vorige gebruiker van de wagen zal ervoor zorgen dat de wagen voldoende benzine bevat of in geval van een elektrische wagen voldoende geladen is. Heb je echter een langdurige reservatie lopen en moet je tanken/bijladen? Dan kan je als gebruiker de prijs voor de tankbeurt toevoegen aan je reservatie. Deze zal als voorschot op de gereden kilometers berekend worden. In het huishoudelijk reglement kan je afspraken maken over hoe vol de benzinetank minimaal moet zijn na je rit.

Mag ik op de speciale autodeelplaatsen staan?2020-11-26T16:14:19+00:00

Autodeelplaatsen zijn enkel voorzien voor mensen die dit specifiek hebben aangevraagd in hun stad of gemeente. Je hebt hier dus zeker toestemming voor nodig. Sta je op een autodeelstandplaats zonder toestemming? Dan kan de boete hiervoor oplopen tot €80!

 

Heb je een vergunning om hier te staan maar ga je op stap naar een andere stad of gemeente? Opgepast, hier heb je geen recht op dergelijke standplaats!

Heb ik recht op een parkeerkaart of -plaats voor autodelen?2020-11-26T16:15:13+00:00

Sommige steden geven onder bepaalde voorwaarden een voordeel voor autodelers bij Cozywheels. Deze voorwaarden kan je controleren op de pagina parkeervoordelen.

Niet zeker of een voorwaarde geldig is voor jou? Aarzel niet om contact op te nemen!

Heb ik recht op terugbetaling van mijn lidgeld door mijn stad of gemeente?2020-11-26T16:16:31+00:00

Sommige steden en gemeenten geven het eerste jaar lidgeld (of een bepaald bedrag) cadeau aan de leden. Dit is het geval in Gent, Mechelen en De Pinte. Voor meer info kijk je op de pagina parkeervoordelen.

Kan ik autodelers in mijn stad of gemeente ondersteunen met voordelen?2020-11-26T16:18:25+00:00

Wil jouw stad of gemeente een voordeel aanbieden aan de leden van Cozywheels? Dat is fijn! We helpen je graag verder, neem zeker contact met ons op.

Hoe kan ik auto- en fietsdelen in mijn buurt doen groeien?2020-11-26T16:19:30+00:00

Cozywheels en Autodelen.net kunnen je zeker helpen met de uitbouw van auto- en fietsdelen in jouw buurt! Cozywheels stuurt je graag een reclamepakket met folders en posters op die je in je buurt kan verdelen.

Meer hulp nodig? Neem gerust contact op met ons!

Ik wil meer doen rond autodelen2020-11-26T13:59:57+00:00

Ben je gebeten door het autodeelvirus? Word vrijwilliger bij Cozywheels of motiveer je buurt om ook zelf aan de slag te gaan. Bij Cozywheels kan je ons met allerhande zaken helpen gaande van het geven van infosessies, autodeelparty’s, het bemannen van infostanden, maar ook het delen van kennis en ervaringen als ambassadeur. Kortom voor ieder wat wils! Het volledige vrijwilligersaanbod van Cozywheels vind je hier.

Go to Top